De PR-machine van de WHO

Eind 2019 vond in New York een aantal belangrijke bijeenkomsten plaats onder de titel ‘Event201‘. Deelnemers uit de farmacie, bedrijfsleven als logistiek, hotelwezen, telecom, reiswereld, WHO, Wereldbank en de top van de Amerikaanse gezondheidsinstituut CDC en directie van de Chinese RIVM. De bijeenkomst was een initiatief van de Bill and Melinda Gates Foundation en het Johns Hopkins Institute.

Doel was om een grote mondiale ramp zoals een pandemie te bespreken en voorbereid te zijn als zoiets zich ooit zou voordoen.
Die pandemie liet overigens niet lang op zich wachten. Amper drie weken na de laatste meeting brak het Corona-virus uit in China, notabene op deze bijeenkomsten vertegenwoordigd in de persoon van prof. George Fu Gao, Director-General, Chinese Center for Disease Control and Prevention.

Event201 als een ‘voorbereiding’ op een uitbraak van een virus, New York eind 2019

Soft power

Een van de onderwerpen was de communicatie tijdens een pandemie. Volgens de deelnemers werd de communicatie van een overheid door de bevolking niet altijd betrouwbaar geacht. Het moest daarom langs andere weg gebeuren. Beroemde artiesten, bekende gezichten van buiten de regeringen zouden de boodschap moeten uitdragen om burgers aan te zetten om zich aan de regels van de WHO te houden. Dat zou volgens een van de deelnemers beter zijn dan bestraffende retoriek vanuit de WHO.
De term voor deze manier van communiceren is ‘soft power’. Op deze wijze zouden de harde maatregelen, zoals de lock down, in zachte termen kunnen worden overgebracht. Maar het moet dan wel ‘verhuld’ plaatsvinden, zo vond men in New York.

Zo ging filmster Tom Hanks in zelfisolatie en werd daarbij uitgebreid door de media bij de bevolking onder de aandacht gebracht. Ook twitterde Hanks over zijn Gin Rummy spel waarbij zijn vrouw ‘201 punten’ voorstond. ‘201’, zo heette dus ook het voorbereidende event: ‘Event 201’.
En denk ook aan het Corona-benefit concert van talrijke zangers als Elton John om te benadrukken toch vooral naar de instructies van overheden en WHO te luisteren en vooral thuis te blijven.

Social media manipulatie

Een slimme zet was om bekende personen te vragen om hun social media accounts een tijdje af te staan zodat de medische autoriteiten en experts zoals dr. Fauci via hun kanalen het publiek konden toespreken. Dr. Fauci is als adviseur van de Amerikaanse regering niet bepaald onomstreden wegens vermeende belangen in de farmaceutische industrie.

We ervaren inmiddels ook een ander onderdeel van de communicatie-strategie: het uitkammen van social media op ‘afwijkende meningen’, ‘complottheorieën’ of ‘te kritische geluiden’. Dat betekent inmiddels dat miljoenen video’s zijn verdwenen, websites op zwart zijn gezet en LinkedIn-accounts zijn afgesloten. Het compleet stilleggen van social media achtte men te riskant, dan zou er paniek kunnen uitbreken.

PR-bureau ingeschakeld en welke…

De WHO realiseerde zich dat het Corona-verhaal niet sterk genoeg bij het brede publiek zou aankomen en huurde een PR-bureau in. En niet zomaar een: Hill + Knowlton Strategies. Voor een slordige $135.000 moest H+K de boodschap bij de bevolking naar binnen schieten. Opvallend is dat het contract rond 1 mei jl. werd gesloten, toen wereldwijd het virus over haar piek heen was. Klaarblijkelijk moest er nog een extra zetje worden gegeven om het virus in de minds and harts levend te houden totdat de vaccins verscheept kunnen worden.
H+R zijn gespecialiseerd in ‘influencers’ op social media.
Zij weten waarover zij praten als ze gevoelige zaken onder de aandacht moeten brengen.

De aanloop tot de aanval van de VS op Irak in 1991: een meisje geeft een verklaring over het door Saddam Hoessein uit de couveuses gooien van babies.

In 1990 viel Irak Koeweit binnen en bedreigde daarmee de omvangrijke olievelden en de levering van olie aan de VS. Maar de burgers van de VS hadden geen zin in een nieuwe oorlog. Toen kwam Hill + Knowlton Strategies met een briljant idee: laat een meisje verklaren dat Saddam Hoessein babies uit couveuses laat gooien in Koeweitse ziekenhuizen. De in tranen verdronken verklaring sneedt door ieders ziel. Het congres gaf George Bush sr. toestemming om in januari 1990 Irak aan te vallen.
Het huilende meisje bleek later dochter van de ambassadeur van Koeweit in de VS te zijn.
De verklaring was geschreven door H+R. De rest is geschiedenis.

Een geschiedenis dat zich nogmaals bij Irak zou herhalen toen vermeende voorraden van gifgas aanleiding waren tot de tweede aanval op Irak in maart 2003, toen onder de zoon van Bush sr, George Bush jr.

Minister Colin Powell in de VN met een buisje onschuldig poeder. Later zou hij de leugen toegeven.

Vertrouwen

De inzet van een tamelijk gewetenloos PR-bureau door de WHO kan worden gezien als een indicatie dat de WHO inschat dat velen in de wereld haar niet (meer) als een betrouwbare en gezaghebbende partij beschouwen.
En het wordt er volgend jaar niet beter op als, zoals zij hebben aangekondigd, de VS haar jaarlijkse contributie aan de WHO zal stopzetten. Daarmee wordt Bill Gates in een klap de grootste financier van deze ‘civiele’ organisatie.

We kunnen er rekening mee houden dat de PR-campagne fors zal worden opgevoerd als de vaccins wereldwijd in de dozen gaan, klaar om op elk continent een einde aan ‘de pandemie’ te maken.
Het is goed te weten dat maar weinig van de mediale berichtgeving of ‘steun’ van beroemde personen uit TV-, film en muziekwereld als authentiek kan worden beschouwd.

Bron van deze bijdrage is James Corbett (VS)

Een videoverslag van James Corbett, onafhankelijke onderzoeksjournalist uit de VS.

Dit artikel is onderstaand als pdf-document te downloaden.

Reacties zijn gesloten.

Maak een website of blog op WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: